Miért kezdj el testedzéssel foglalkozni?

A Testépítés Divat vagy Életforma?

 

 Először is tisztázzuk az alcímet: A Testépítés Divat vagy Életforma?

Tulajdonképpen mindkettő. A legtöbben divatból kezdik el, még azok is, akik a 80-as, 90-es években vagy még korábban álltak neki a súlyzós edzéseknek, csak akkoriban a divatnak még nem volt olyan negatív mellékrezgése, mint mostanában. Manapság már az is kezd divattá válni, ha valaki szembe megy a divattal, és a régi értékekhez próbál ragaszkodni. De amint el kezdik követni őt ebben, máris divattá vált a dolog. Tehát akár tetszik, akár nem, a testedzés a legtöbb embernél divatból indul, aztán azoknál akik elég kitartóak, a divat szépen lassan életformává válik. Talán azok tartoznak a kivételek közé, akik a testedzést a munkájuk miatt vagy egy másik sportág kiegészítéseként, támogatójaként, vagy rehabilitációs céllal kezdik el. Ők a testépítés eredményét a sportteljesítményük, hatékonyságuk fokozására vagy az egészségük feljavítására használják. Aztán később elképzelhető, hogy megszokják ezt az életmódot, és akkor is folytatják, amikor már az alapsportjukat nem csinálják, munkát váltottak vagy az egészségük már teljes gyógyulást mutat. De az biztos, hogy az utóbbiból van kevesebb, és igazából a legtöbbünket megfertőzött az igen divatos fitnesz mozgalom, és azért kezdünk el edzeni, mert jobban akarunk kinézni, meg akarunk felelni egy ideálnak. Divatból.

Sportolni jó! Egy bizonyos mértékig!

Az már egy plusz járulékos dolog, hogy mindez még az egészségünket is szolgálja, ha ésszerű keretek között, nem versenyszerűen folytatjuk ezt az életmódot. De legyünk őszinték! Ez akármennyire is jól is hangzik, az elsődleges cél a külsőnk, megjelenésünk feljavítása. Hiszen bármilyen sportba belekezdhetnénk egészségünk, fittségünk megőrzése érdekében amihez ugyanúgy hozzárendelhető a tudatos táplálkozás, csak az nem befolyásolná oly mértékben a külsőnket. Persze ha valaki túlsúllyal küszködik, és nekiáll például kerékpározni, mellette odafigyel a táplálkozására, akkor le fog fogyni. Ettől még nem lesz mindenhol feszes, izmos, de biztos, hogy egészségesebb lesz, jobb lesz a teherbíró képessége, kevesebbszer betegedik meg, tehát számtalan előnye lesz annak, ha belekezd az életmódváltásba. Mert sportolni, egészségesen táplálkozni jó dolog! Egészen addig még egészséges is, amíg sportszeretetből, hobbiból műveli az ember. Persze ettől még rendesen kell csinálni, és ha már csináljuk, akkor érdemes úgy, hogy mindez értelmet is nyerjen. Amikor belekezdünk egy sportba, akkor számunkra az a kiindulási pont. Az alapszint, amiről elindulunk, és ugye az élet minden területén a fejlődés a cél, tehát úgy kell hozzáállni, hogy legyőzve a tegnapi önmagunkat, holnap még eredményesebbek legyünk. Hangsúlyozom, hogy mindezt ésszerű keretek között. Nem kizsigerelve a testünket, nem kockáztatva az egészségünket és nem mindent alárendelve a célunknak, mert az már a versenyszerű sport lenne.

A versenyszintű sportolásról:

A versenyszerű sport mindezek ellenére nagyon szép dolog, és azokra akik sportágukban ilyen szinten működnek abszolút fel lehet nézni, mert csak ők olyan fegyelmezettek, kitartóak, ami megkülönbözteti őket, a hobbi sportolóktól. Ők képesek mindent feláldozni a céljuk elérése érdekében. Ők azok, akik a legmagasabb szinten űzik sportágukat, ők képviselik az abszolút maximumot, ők értenek hozzá a legjobban, és nyilván tapasztalataikkal azokat is tudják segíteni, akik a hobbi szintet választották. Mert a versenyszerű sport nem mindenkinek való, és nem mindenki számára követendő példa, de elismerésre méltó az az odaadás és teljesítmény ami a versenyző sportolókat jellemzi. Évezredek óta tisztelet övezi ezeket az embereket és a kultúra fejlődésével, ahol szerencsére a háború és az erőszak nem mindennapos (legalábbis nem mindenhol) a sportolók jelentik a harcosokat, hősöket, akikre fel lehet nézni a teljesítményük miatt, akik küzdelmükkel szórakoztatnak minket. Mert a verseny sport az, ahol igazi csatákat láthatunk. Bármilyen jó is egy film, bármennyire is megható egy színházi darab, ugyan beleéljük magunkat, de azért végig tudjuk, hogy az nem valóság. A színészek csak eljátsszák a történeteket, majd utána megtapsoljuk őket, de a verseny sport valódi izgalmakat rejt, kézzel fogható hősökkel, igazán felemelő pillanatokkal, és olykor valóságos drámákkal. Ezért mozgat meg milliókat 1-1 nagyobb sportesemény, mert az embereknek a sokszor igen szórakoztató mozi és színház meg televízió mellett szüksége van a valóságos küzdelmekre, és annak izgalmaira is! Tehát a világért sem akarom leszólni a versenysportot, én magam is versenyeztem már több sportágakban, nagyjából tisztában vagyok vele, hogy milyen lemondásokkal, áldozatokkal jár 1-1 versenyre való felkészülés. És a sportolókat az elképesztő teljesítményük mellett, ezért is lehet tisztelni. Mert a legtöbb esetben, nem csak a bajnokok és a dobogósok azok akik mindent megtettek a siker érdekében. Egy világversenyen a 4. helyezettől lefelé is elképesztő felkészülésen van túl a versenyző, csak egyszerűen a többiek jobbak voltak nála. Tehát az élsportolók többsége mindenképpen tisztelet és elismerést érdemel, mert a legtöbben hatalmas küzdelmeken és belső csatákon vannak túl, mire megismerik a nevüket. Sokan beáldozzák a fiatalságukat, emberi kapcsolataikat, párnak rámegy az egészsége is, de szinte minden sikeres sportolóról elmondható, hogy rengeteg olyan élményből maradnak ki, amit átlagosabb kortársaik átélnek, és később szép emlékként tudnak visszagondolni ezekre. Persze a sportolónak lesznek más típusú emlékei, amik meg az átlag embernek nem adatnak meg, de nem biztos, hogy ezek a különleges emlékek jobbak, mint az átlagosak, amik a legtöbbünkkel megtörténnek. Az sem biztos, hogy egy élsportoló ha öregemberként visszagondol az életére, akkor szélesebb mosollyal emlékszik meg a múltról, nem biztos, hogy boldogabb emberként tekint vissza az elmúlt időkre, hiszen a boldogság mindenkinek mást jelent, de egy biztos: Az eredményes élsportoló a kiemelkedő teljesítményével sok embert tett boldoggá, rengeteg örömet, olykor bánatot okozott, sokszor ünnepi hangulatot teremtett, mert az ő önmegvalósítása a világ szórakoztatását szolgálta.

A sikerélmények fontossága

De térjünk vissza a versenyszerű sportról a hétköznapi ember sportolásához. Tehát ott tartottunk, hogy sportolni jó, és úgy érdemes, hogy ésszerű keretek között azért fejlődjünk is abban amit elkezdtünk. Mivel az életben szinte mindent a haladás, gyarapodás határoz meg, ha valaki képes fejlődést felmutatni, akkor az sikerélmény számára, és ezek a kisebb-nagyobb sikerélmények szükségesek a boldog élethez. Persze a céljaink megvalósítása jó dolog. Ha elértünk valamit, és azzal mi tisztában vagyunk, akkor az már egyfajta sikerélmény, de mindez persze úgy az igazi, hogy ha erről mások is tudnak, mert akkor onnan is kapunk pozitív visszajelzéseket, ezzel is fokozva a sikerélmény mértékét. És bizony azt el kell ismerni, hogy súlyzós edzéseken kívül nem nagyon van olyan sport, amiben az elért eredmények folyamatosan látszanak. Hiába kerékpározzuk körbe a Balatont 6 óra alatt, úgy, hogy azelőtt még 50 km-t sem tudtunk egybe letekerni, a fejlődés nem lesz ránk írva. Az fog róla tudni, akivel megosztjuk. Ezzel szemben ha a fejlődésünket az alakunk változásában tudjuk mérni, az bizony meglátszik rajtunk, így gyakrabban és több helyről is kapunk ezzel kapcsolatos reakciókat, amiket jó esetben kellemes impulzusokként élünk meg. És ezek a visszajelzések amellett, hogy jól esnek, fokozzák a sikerélményünket, sőt még motiválhatnak is abban, hogy folytassuk amit csinálunk. Valamilyen szinten tehát mindenkinek fontosak a pozitív visszajelzések! Persze nem feltétlenül kell, hogy ezek a külsőnkkel legyenek kapcsolatosak. Sok embert nem érdekelnek annyira a külsőségek. Van aki a szellemi képességeire büszke, van aki arra, hogy kedves empatikus, és szeret másokon segíteni, de például az is javíthatja valakinek az önbecsülését, ha jól végzi a munkáját, hatékony és alapos a házimunkában, vagy például jól tud főzni, sütni. De ezek mind-mind olyan tulajdonságok, amik nem derülnek ki egy emberről első ránézésre, ahhoz, hogy ezekkel az értékekkel tisztában legyünk meg kell őt ismerni. Persze a külsőségek és az előbb felsorolt értékek nem zárják ki egymást. Attól még, hogy valakinek fontos az egyik, simán lehet, hogy a másik még fontosabb! Sőt vannak olyan maximalista emberek, aki minden téren a maximumot szeretnék nyújtani. Elengedhetetlen viszont itt megjegyezni, hogy attól még egy ember nem lesz több, se nem kevesebb, hogy csak az egyik vagy csak a másik fronton erős. Az a lényeg, hogy ő boldog legyen, és hogy a környezete el tudja fogadni olyannak amilyen. Ha valakinek nem fontosak a külsőségek, de eszes, jó munkaerő, illetve a munkájához nem is fontos a jó megjelenés, és ezzel ő így elégedett, akkor ennyi elég is. De persze ugyanez igaz fordítva is: Ha egy embert az tesz boldoggá, hogy maximalista a külsőségekben, de a szellemi képességeire már kevésbé igényes, de ettől még el tudja végezni a munkáját, mondjuk jó humora is van, és így szerethető, akkor biztosan lesznek olyanok akik kedvelik, és élhet boldog életet. Nyilván az ember önbecsülése nem csak a többi ember véleményétől függ. Nem csak másoknak, hanem elsősorban magunknak kell hogy megfeleljünk. Egy egészséges személyiség tud egyensúlyt teremteni abban tekintetben, hogy mennyi külső visszajelzés szükséges ahhoz, hogy tisztában legyen a saját értékeivel, és emellett persze saját magának -mindenféle visszajelzés nélkül- is kell tudnia értékelnie önmagát. Ez az arány mindenkinél lehet más és más, de fontos, hogy egyensúlyban legyenek egymással. De ez a lényegen nem változtat, hogy kisebb-nagyobb mértékben szükségünk van a pozitív visszajelzésekre.

 Mitől mások a súlyzós/gépes konditermi edzések?

Mivel elvileg az alakformálás lenne az alap témánk, ezért főleg erre hegyezném ki a továbbiakat. Tehát a sportok közül a legkönnyebb módon a súlyzós edzéssel lehet olyan eredményeket elérni, amik megszaporíthatják ezeket a pozitív visszajelzéseket. Szinte minden sport valamennyire alkalmas arra, hogy alakítsa fizikumunkat, de a konditermi edzés kiemelkedő módon változtatja meg testünket, ha jól csináljuk, hiszen eredetileg erre lett kitalálva. Célzott módon terheljük testünk vázizomzatát különböző gyakorlatokkal, amikre a szöveteink formálódással, vastagodással, erősödéssel reagálnak. Egyszerűen szervezetünk alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez, ami az újabb és újabb terheléseket jelenti, amiket a rendszeres testedzéssel generálunk. Nyilván ez az alkalmazkodó képesség, akkor tud megvalósulni, ha az edzéseken kívül más feltételek is teljesülnek: Ez pedig a helyes táplálkozás, és a megfelelő mennyiségű pihenés. Ezzel el is érkeztünk a dolog egészségügyi részéhez. Ha az előbbi feltételek teljesülnek: megvan a testedzés, hozzá van rendelve a tudatos táplálkozás, esetleg táplálék-kiegészítés, és a pihenés sem marad el, akkor nem csak jobb alakunk lesz, hanem egészségesebbek is leszünk. Ez összességében azért nem semmi! Jobban fogunk kinézni, ezt láthatjuk mi magunk is a tükörben, és persze látják rajtunk az ismerőseink is, így ideális esetben kapunk bőséggel pozitív visszajelzéseket. Emiatt javul az önbecsülésünk, értékesebbnek fogjuk érezni magunkat, és nagyobb önbizalommal az élet számos területén jobban fogunk tudni teljesíteni. Legyen szó munkáról, hobbikról, emberi kapcsolatokról stb. Aztán egyértelműen javul az egészségünk is a rendszeres testedzés és a tudatos táplálkozás hatására. Jobb lesz a teherbíró képességünk, kevesebbszer betegszünk meg, így nem kell kiesnünk a munkából, tehát még az is lehet, hogy több pénzünk marad. Egy jobb megjelenésű, egészségesebb, megfelelő önbizalommal rendelkező ember válhat belőlünk, ami boldogabbá tehet minket és még a környezetünket is!

 Divatból életforma

Tehát tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy az elején miért is kezdünk bele a testedzésbe: divatból, vagy azért mert a munkánk, sportunk megköveteli, a lényeg, hogy ha megfelelően csinálja az ember, akkor eredményes lesz, és ennél a sportnál az eredmény kézzel fogható, jegyeit egész nap magunkon hordozzuk: jobb kiállású formásabb testünk lesz. Ezek mellett, nőhet az önbizalmunk, javulhat az önbecsülésünk, és biztos, hogy ha ésszerű keretek között maradtunk, akkor még az egészségünk is sokkal jobb lehet! Egyszerűen jobb emberré válhatunk a hatására, tehát minden amellett szól, hogy a divatból, a kezdeti lelkesedésből (ami sokszor egy idő után alábbhagy) kitartással életmóddá alakítsuk a testedzést, mert megéri!

Hozzászólások
Menü bezárása